Hiji peristiwa ‘monuméntal’ geus diguratkeun ku mangsi emas dina
leunjeuran sajarah bangsa Indonésia, nyaéta ku lumangsungna pilprés
kalayan suksés, aman, langsung tur démokratis. Hasilna, pada-pada
kasaksén yén SB. Yudhoyono resmi jadi papayung agung bangsa Indonésia
2004-2009, tuluy nyambung deui 2009-2014. Nya ieu meureun geus nepi kana ugana téh. Mungguh cék
Bah Usin téa mah geus jadi guratan nasib jeung takdir hiji mahluk luyu
jeung tutulisan ti Loh Mahpudna.
Geus nepi kana ugana. Ieu ungkara téh bet jadi ngahudang tineung. Jol
ras baé inget kana kapercayaan kolot urang baheula, ngeunaan uga. Ari
uga dina konsépsi masarakat Sunda raket patalina jeung sistim
kapercayaan minangka tujuman (ramalan) parakaruhun baheula utamana kana
parobahan sosial politik nagara nu bakal datang. Sakumaha nu kaunggel
dina: uga Bandung, uga Galunggung, uga Banten jeung uga Kawasén.
Upamana, cék uga Galunggung, cenah: Sunda bakal nanjung mun pulung geus
turun ti Galunggung.
Patali jeung sual tujum-pertujuman téh geuning tétéla lain ngan
monopoli urang (Sunda) baé, sabab méh di masarakat séjénna ogé aya. Di
Jawa kawentar ku ramalan Jayabaya. Pon kitu deui di kalangan masarakat
seler bangsa Kapulowan Mélanésia (kaasup Papua), kaceluk ku sesebutan
cargo Cults. Malah kasebut bangsa (Eropa) nu geus maju tur modérn ogé
nepi ka ayeuna masih muhit tur mercaya kana ramalan Nostradamus. Ari
sistim kapercayaan model kitu téh ilaharna sok disebut mitos.
Ngan mun ninggang ka nu sok maruhit rasionalitas mitos téh dianggapna
ukur ilusi atawa hayalan. Sedengkeun ari cék ahli filsafat
Historiko-fenomenologis, Mircéa Eliade, yén anggapan modél kitu téh
sabenerna kacida kaliruna. Sabab cenah ari mitos téh enas-enasna mah
dadasar kahirupan sosial budaya manusa nu religius-arkhaik. Mitos téh
abstraksi jeung réfléksi nu gelar tina hasil pangalaman réligiositas nu
inténsif antara manusa jeung pangéranana, jeung papadana atawa jeung
alam sabudeureunana. Ku kituna, teu anéh mun mitos téh loba napak dina
totondén, panayogéan, kila-kila, jeung tangara jsté. Upamana, lamun dina
hiji waktu manusia pareng mireng atawa mireungeuh hiji objék atawa
peristiwa nu kaalamanana, ku nalurina sok tuluy matalikeun jeung naon nu
pernah kadéngé atawa kajadian saméméhna. Mun cék sawangan futurolog mah
boh ayeuna boh jaga seuhseuhanana mah mangrupa hiji jaringan peristiwa
(network of event).
Nya ku jenengna SB. Yudhoyono, bari nelek-nelek jenengan pengkerna
bet nyangkaruk hiji kapanasaran. Pikiran téh bet ujug-ujug ngabelesur
tuluy ngacacang ka alam mana boa, brasna eunteup kana mitos Notonagoro.
Naha enya, kitu? Pikiran téh teu weléh kebek ku kaboa, samutut ku
kasugan. Nya meureun geus jadi kudrat manusa boga rasa panasaran téh.
Tuluy baé kapanasaran téh ditalengteng bari teu leupas “dilelebah”.
Paralun lain rék kokolot begog hususna kana “pulatak-politik” (nambut
istilah Aa Gym), komo rék nyeta-nyeta malasipah mah. Da teu sing
ngarasa “jumhur”, malah jajauheun mun ngarasa geus weruh di semuna mah.
Cék ujaring carita, ari Notonagoro téh cenah salah saurang bujangga
jumhur (sosial politik) Jawa baheula nu kungsi ngasongkeun konsép tumali
jeung tata cara ngolah nagara (natanagara, baca: notonogoro) dina
sistem pemerintahan Indonésia. Ngan dina émprona éta konsép téh bet
ngagilek mindah rupa jadi hiji ramalan piprésideneun nu baris ngaheuyeuk
dayeuh ngolah nagara bangsa Indonésia ba’da kemerdékaan. Cenah unggal
engang tina kecap natanagara téh seuhseuhanana mah minangka tangara
atawa totondén ngaran pipamingpineun bangsa Indonésia, ku cara unggal
ngaran dicokot engang tungtungna. Upamana, No cenah nyindekelna kana
ngaran Soekarno, ari To tuluy dicantelkeun kana ngaran Soeharto. Ngan
waktu Soeharto léngsér taun 1998, éta patron (mitos) nu kuduna nyantol
kana engang No. Ih naha geuning bet nyalahan lantaran gagantina téh lain
Try Sutrisno, ieu mah bet ngait kana ngaran Habibie???
Cékéng cacad tah ramalan téh. Ngan kagelo ku tarekahna “nu palinter”,
utamana ku nu sok resep mapandékeun, mapantes atawa masieup. Hih, da
tara kacaturkeun béakeun hojah dina urusan ngalelebah mah. Ku
karancagéan tukang mapantes téa, cenah ari Habibie (bs. Arab) téh mun
seug dikias nurutkeun hartina mah sarua wé jeung sutresno (Jawa). Rada
asup akal, tah!
Ngan lebah jenengan Abdurrahman Wahid (Gusdur) jeung Mégawati kaselir
jadi presidén, euleuh ieu mah asa teu bau-bau sinduk acan. Ambuing, éta
patron téh mélését, ganjor kabina-bina.
Ah, Busrit cékéng téh! Eit, ulah waka bingung! Aya kénéh babon anu
bisa dijadikeun sisindekelan, cék tukang ngalelebah ngupahan. Eta babon
téh cenah ayana dina salahsahiji bagéan ramalan Jayabaya téa nyaéta
Jangka Jayabaya, anu unina: Kawastanan Jaman “Kala Sinela”. Tegesipun
jaman kaselan, awit ing Tanah Jawi, inggih punika Ratu Sabrang ing Nuswa
Srenggi utawi saking Ngatas Angin. Wekasan dadosaken susahing tiyang
alit, Tanah Jawi umur 2000 taun. Nu pihartieunana: (Kacaritakeun) baris
aya hiji jaman nu disebut ‘Kala Sinela’, tegesna jaman transisi
(sinela), yén tanah Jawi (Jawa) baris dipingpin ku Ratu Sabrang nu
asalna ti Nuswa Srenggi atawa Ngatas Angin, nya nu ahirna nimbulkeun
kasangsaraan ka rayat leutik. Waktu harita Tanah Jawa dina taun 2000.
Tina patron di luhur, urang tangtu bisa ngararampa, ka mana léokna
jeung ka mana brasna. Geura urang sawang maké paradigma “dilelebah”, pan
écés pisan. Ngan ari nyabit Gusdur jeung Mega mah asa teu kacaturkeun.
Kateranganana téh ngan ukur nuduhkeun waktu éta kajadian nu ngurung dina
taun 2000. Da nu atra mah lebah nyabit-nyabit nu aya patalina jeung
Habibie. Naha bet yakin kitu? Mangga wé, upama nilik ungkara awit ing
tanah Jawi, inggih punika Ratu Sabrang ing Nuswa Srenggi utawi saking
Ngatas Angin, asa rada béngras.
Bawirasa mun seug dicukcruk galurna, sélér jeung sarakanana téh pan
Habibie téh tétéla asalna ti luar Jawa (Sabrang) nyaéta ti pulo Celebes
atawa pulo Sulawesi. Ari Nuswa Srenggi? Tah ieu mah rada lebeng,
tapi….boa-boa hartina luar negri? Cék sakaol, aya nu nyebutkeun yén
Habibie saméméh ‘diala’ ku Pa Harto pikeun dijenengkeun mentri Risték
harita, anjeunna mah geus lila mukim tur jadi warga nagara Jérman
sagala. Nya..boa-boa luar nagri atawa nagara Jérman anu dimaksud Nuswa
Srenggi téh!
Ngan nu leuwih deukeut mah nya lebah nyabit Ngatas Angin. Keur
barudak sakola nu sok dialajar lagu-lagu daérah mah, paling copélna
pasti bakal wanoh kana lagu “Angin Mamiri”. Ari éta lagu téh asalna nya
ti pulo Sulawesi. Malah nepi ka ayeuna Sulawesi Selatan téh sok
dijaruluk ku sesebutan nagri Angin Mamiri. Tah, sesebutan Ngatas Angin
téh gedé kamungkinan nunjuk kana lembur matuh banjar karang
pamidanganana Habibie.
Ari wekasan dadosaken susahing tiyang alit, tanah Jawi umur 2000
taun. Maksudna ieu kajadian téh ngurung dina taun 2000 (sabada Gusdur
tuluy ditéma ku Méga) nu dianggap puncakna kasangsaraan atawa kasusah
pikeun rayat leutik. Cindekna boh Habibie, Gusdur, boh Megawati bisa
disebutkeun ukur jadi présidén sinela (transisi), mungguh kitu cék éta
tujuman. Disebut “presiden Sinela” (seselan, sisipan, “sementara” atawa
transisi) lantaran dina dangka genep taun (1998-2004) méh dijabat ku
tilu présidén.
Nya boa-boa… deuih, ku kapilihna SB.Yudhoyono maké paradigma
“dilelebah” geus nepi kana ugana téh lantaran uga geus ngagiclek deui
kana lilinggeran notonogoro téa. Ngan meureun anu jadi “misteri” téh
naha ieu mitos téh bisa dianggap valid? Naha ieu patron Notonagorto bisa
dianggap sohéh? Mungguh da jalma mah moal aya nu bisa nganjang ka
pagéto. Ngan lamun ninggang di bener atawa sohéh, meureun éta mah ngan
ukur kabeneran atawa bener “dilelebah” baé. Cék nu resep heureuy, mun
enya téa mah sohéh cenah aya kénéh kasempetan keur dua présidéneun deui.
Utamana ka nu boga ngaran tungtung ga atawa go, geura tatan-tatan wé ti
ayeuna sugan kaselir jadi gaganti Yudhoyono. Atawa boa-boa….lamun
engang go dihijikeun jeung ro ngajanggélék jadi kecap goro atawa
goro-goro? Nu hartina mun réngsé (eureun) Yudhoyono jadi présidén,
pamustunganana timbul goro-goro alias riributan (kakacauan). Ih,
amit-amit, palias teuing. Ngimpi gé diangir mandi. Wallahu alam! ***
Bilih kuring mipit teu amit ngala teu bebeja, kalih bilih aya seratan nu teu kawidian pamugi neda widina. Hatur Nuhun
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Pangeran Jamban
Pentingna ngaji tepat waktu teh meureun sangkan henteu saliwang sok komo lamun nu diajina ilmu taohid. Salah saeutik oge apan anu tikosewad ...
-
Sisindiran téh asalna tina kecap sindir, anu ngandung harti omongan atawa caritaan anu dibalibirkeun, henteu togmol. Luyu jeung éta, dina s...
-
MOHON tidak berburuk sangka dulu, saya tidak berniat menulis seputar pornografi. Sengaja saya tulis dalam bahasa Indonésia, karena kata “mom...
-
Sikep idealis andika menyebabkan dia kesusahan menghindari hal yang bertolak belakang dengan prinsip hidupnya. Sumirah (umi) istrinya menj...
Tidak ada komentar:
Posting Komentar