09 Januari 2011

Sisindiran

Sisindiran téh asalna tina kecap sindir, anu ngandung harti omongan atawa caritaan anu dibalibirkeun, henteu togmol. Luyu jeung éta, dina sastra Sunda anu disebut sisindiran téh nyaéta karya sastra nu ngagunakeun rakitan basa kalawan dibalibirkeun.

Dina sisindiran, eusi atawa maksud anu dikedalkeun téh dibungkus ku cangkangna. Wangunan sisindiran téh kauger ku purwakanti, jumlah engang dina unggal padalisan, jeung jumlah padalisan dina unggal padana. Ku kituna, sisindiran téh kaasup kana wangun ugeran (puisi).

Upama ditilik tina wangun jeung cara ngébréhkeunana, sisindiran dibagi jadi tilu golongan nyaéta:
(1) rarakitan;
(2) paparikan,
(3) wawangsalan.

Ditilik tina eusina, rarakitan jeung paparikan bisa dipasing-pasing jadi tilu golongan, nyaéta:
(1) silihasih;
(2) piwuruk; jeung
(3) sésébréd

Sisindiran merupakan sejenis sastra lisan warisan leluhur yang dalam setiap baitnya terdiri atas empat padalisan (baris). Selanjutnya setiap baris terdiri dari delapan pada (suku kata), sepintas memang mirip pantun Melayu. Akan tetapi dalam hal ini terdapat perbedaan, dimana dalam pantun Melayu satu barisnya berisi sepuluh suku kata.

Dilihat dari bentuknya, sisindiran terbagi atas Rarakitan, Paparikan, dan Wawangsalan. Sedangkan jika dilihat dari isinya, ada yang mengandung cinta kasih, wejangan, dan humor (sesebred).
Perlu diketahui, sisindiran merupakan salah satu budaya Sunda yang nyaris mati, bahkan pada dekade 70-an hampir tidak pernah terdengar masyarakat Sunda bertutur lewat sisindiran. Akan tetapi sesudah TVRI Bandung menayangkan acara tersebut, masyarakat seolah tersadar bahwa masih banyak Seni dan Budaya Sunda yang harus di-”mumule” atau dilestarikan.

Bila berbicara Sisindiran yang menjadi acara primadona TVRI stasiun Bandung, masyarakat Jawa Barat akan langsung teringat pada Caraka Sundanologi yang sebagai promotor acara tersebut. Walaupun sudah berdiri sejak Februari 1986, Caraka Sundanologi baru dikenal masyarakat semenjak mengudara di TVRI Stasiun Bandung dengan mascot acaranya Sisindiran tersebut.

Kegiatan pertamakali Caraka Sundanologi, adalah Kursus Mengarang Bahasa Sunda, mungkin yang pertama di Indonesia bahkan “Satu-satunya di dunia,” ungkap Adang. S, Pupuhu Caraka Sundanologi.“Akan tetapi, karena banyak anggotanya yang berorientasi seni, akhirnya berkembang selain bahasa dan sastra, tembang Cianjuran dan teater,” tambahnya.Selain Sisindiran, Caraka Sundanologi mengisi pula Acara Kandaga Budaya dan Sandiwara Sunda di TVRI Bandung.

Ketiga acara tersebut memang mencerminkan upaya melestarikan dan mengangkat kembali kebudayaan Sunda. Banyak orang yang tiba-tiba rindu kepada tradisi, tatakrama dan bahasa Sunda yang tepat, yang nyaris terkubur oleh budaya barat.Seni tersebut merupakan Karya Sastra Sunda yang terikat dan disampaikan secara malibir (klise),Berikut kutipan beberapa contoh dari Sisindiran:



Aya roda dina tanjakan,
katinggang ku pungpang jengkol.
Aya ronda gogoakan,
katinggang ku hulu kohkol.
aya listrik di masigit,
caangna kamana-mana.
aya istri jangkung alit,
cangkengna kamana-mana

Meuli laksa ti Ciamis
Kopi baseuh ka tonggohkeun
Pangrasa kuring teh geulis
Tapi euweuh nu bogoheun

Meuleum Manggu tengah poe
Dicokelan kayu api
Malem Minggu ninggang sue
Diapelan aki-aki

Ngala laja sisi bilik
Surawung jeung daun hiris
Hirup bagja gede milik
Dirariung kunu geulis

Majar maneh cengkeh koneng
Kulit peuteuy dina nyiru
Majar maneh lengkeh koneng
Kulit beuteung mani nambru

Rarasaan ngala mayang,
teu nyaho cangkeuteuk leuweung.
Rarasaan konéng umyang,
teu nyaho cakeutreuk hideung

Boboko ragrag di imah,
Ninggang kana pileuiteun
Mun bogoh montong ka sémah
Ari anggang sok leungiteun.


Tidak ada komentar:

Pangeran Jamban

Pentingna ngaji tepat waktu teh meureun sangkan henteu saliwang sok komo lamun nu diajina ilmu taohid. Salah saeutik oge apan anu tikosewad ...