Rada ahéng katénjona. Aya makam nyengceling di tengah masjid. Makam aki, Ki Samida, anu jadi sababiah ayana ieu lembur.
“Caah! Caah!”
“Ngungsi, geuwat ngungsi!”
Kuring ngarénjag teu pupuguh. Ginggiapeun. Asa nongtoréng baé sora
jalma nu tinggorowok, ngaguruh lalumpat muru ka lebah mumunggang.
Di dinya di makam aki, soré harita kuring menekung. Hujan ngagebrét
kénéh, can raat ti isuk-isuk. Nu matak réngsé solat asar téh henteu
tuluy balik cara sasari, tapi ngadon sila tumungkul nyanghareupan
tutunggul makam. Réngse ngaji yasin jeung ngadu’a, kuring angger
ngaheneng. Harita asa kebek pisan rarasaan. Kebek ku rasa tunggara. Asa
noron pisan musibat nu karandapan téh. Bulan katukang anak nu kadua
maot sakulawarga. Imahna nu némbér di lamping ujug-ujug ngagulusur
kabawa urug, sanggeus hujan ngagebrét sapeupeuting.
Mangkukna incu satilu-tilu maraot kabawa caah. Layonna kapanggih
geus ngarambang sisi walungan. Bari juuh cimata, kuring mangkuan incu
saurang-saurang kana liang kuburan. Walungan nu salila-lila garing téh
ujug-ujug pisan ngaburialna. Hujan nu lawas dianti-anti ku urang
lembur, dina waktuna cur téh bet jadi mamala. Lembur kakeukeum, caah
umpal-umpalan. Sapangeusi lembur pakéwuh. Imah, ingon-ingon, malah incu
kacéot kabawa palid.
Ayeuna sanggeus caah ngorotan, sanggeus kuring jeung urang lembur
pada-pada ngarasa keueung, bet jorojoy asa hayang ‘ngawangkong’. Hayang
ngedalkeun katunggara ka aki nu keur tibra nyangsaya di jero kubur.
Asa nongtoréng kénéh dina dédéngéan. Basa bapa hirup kénéh, kungsi
ngadongéngkeun Aki Samida jeung sasakala ieu lembur. Ayeuna éta dongéng
téh hirup deui dina ingetan. Bari tungkul nyanghareupan tutunggul téh
ingetan mah nyoréang ka hiji mangsa, basa bapa ngadongéng, di dinya di
gigireun makam Aki Samida.
“Caah! Caah!”
“Lembur kacaahaan!”
Kuring curinghak deui. Asa kadédéngékeun baé sora jalma nu
tinggorowok, pakéwuh pada-pada nyalametkeun manéh tina caah nu datang
umpal-umpalan.
**
Layon bapa ngajepat kénéh di patengahan.
Tatangga nu deukeutna nu jauhna geus ngagimbung di buruan. Kaasup
kokolot lembur atuda bapa téh, loba pisan jalma nu ngadon ngalayad.
Sawaréh dok-dak digarawé, ngaragajian kai pipadungeun jeung nyadiakeun
gebog cau keur ngamandian mayit. Nu katénjo tambuh laku téh nu marawa
pacul. Ngarajentul kénéh. Rék ngeduk liang kuburan téh can jung, da
puguh nungguan putusan kuring. Rék di lebah mana bapa dikuburna can
putus. Nya perkara ieu pisan anu matak baluweng saréréa téh.
Tadi sanggeus badami katilu adi, bet manggih kareuwas. Horéng bapa
téh wasiatna béda-béda ka anakna nu tilu téh. Ka kuring minangka anak
nu cikal, bapa téh kungsi amanat, mun aing paéh cenah hayang
dikurebkeun di tengah leuweung. Kitu pokna sabulan katukang basa kuring
ngalayad ka dieu. Puguh baé reuwas ngadéngéna, asa teu ilahar. Tapi
bapa teu mertélakeun kumaha-kumahana basa ditanyakeun téh. Nya kuring
nu jadi anak teu bisa majar kumaha, kasebutna amanat kolot, piraku teu
dicumponan. Sanajan bari hémeng, harita kénéh disang-gupan.
Sugan téh kitu sarua amanatna ka adi nu duaan ogé. Ari hég
béda-béda. Ka Badar adi kuring nu kadua, pokna téh cenah lamun paéh
hayang dikurebkeun di tengah lembur. Ari ka Suma nu bungsu, hayang
dikurebkeun di tengah masjid cenah. Tadi adi nu dua téh kakara buka
rusiahna, basa kuring nitah indit ka nu rék nyieun liang kuburan di
tengah leuweung.
Puguh baé kuring katilu adi reuwas kabina-bina. Lila patingcolohok.
Kadituna pada baluweng. Ahéng pisan karasana éta amanat bapa téh. Kudu
kumaha nyumponanana, asa pamo-halan.
Hayang dikurebkeun di tengah leuweung. Naon maksudna?
Bray baé dina ingetan. Saban waktu bapa mah getol kana gawé jeung
resep pisan barang pelak. Cacakan geus kolot, melak tatangkalan téh teu
eureun. Keun jang sampeureun anak-incu majarkeun téh. Kitu pokna lamun
sakalieun aya nu ngageunggeureuhkeun. Lain bangsa bung-buahan baé anu
dipelakna téh. Kai anu teu kaala buahna ogé dipelak. Keurna kai anu
jadi ku manéh, bangsa mahoni, angrit, kihiang, atawa kacapi, tara
dicacar-dituar teu pupuguh. Ulah dituar, keur tempat pangiuhan, pokna.
Ki Samida mah pohara nyaahna kana tatangkalan téh, kitu ceuk saréréa.
Tah, pangna hayang dikurebkeun di tengah leuweung ogé, meureun awahing
ku nyaah kana tatangkalan. Geus paéh ogé hayang deukeut jeung
tatangkalan. Makamna, tulang-talengna, meureun leuwih tingtrim lamun
diriung dilingkung, dipayungan ku tatangkalan. Nu matak kaharti lamun
manéhna hayang dikurebkeun di tengah leuweung téh. Naha enya kitu,
biheung. Ieu mah ukur babadéan kuring baé.
Nu matak teu kaharti, naha atuh ka adi mah bet hayang dikurebkeun di tengah lembur?
Disasar deui dilenyepan. Ieu ogé meureun hayang tuluy ngariung jeung
urang lembur, sanajan geus aya di kubur. Nyaahna kana tatangkalan jeung
ka papada manusa sarua gedéna. Béngras kénéh dina ingtean. Urang dieu
mah salelembur kudu milu ngasaan lamun bapa panén bungbuahan. Usum
kadu, usum kawéni, usum dukuh, urang dieu saréréa walatra kabagéan milu
ngadahar. Lebah tutulungna, bapa mah pohara ngutamakeun nu lian tibatan
dirina sorangan.
Keur kitu, kuring asa ujug-ujug kagagas, inget kana kalakuan bapa.
Moal aya deui ayeuna mah nu sok ngelak baé wanci subuh. Asa kelar ku
sorana, ari geus ngahariringkeun pupujian. Saméméh gering ripuh mah
bapa sok nikreuh baé ka masjid, kundang iteuk bari ngajingjing lantéra.
Manéhna baheula cenah anu keukeuh hayang nyieun masjid ogé, sarta
manéhna deuih anu tuluy tulatén miarana. Asa katéténjokeun kénéh, saban
poé Jumaah isuk-isuk, bapa sok ngadekul baé nyaangan buruan masjid.
Sirahna nu salilana lénang téh sok gugurilapan katojo cahya panonpoé.
Muga sing kapanggih baé éta cahya nu gugurilapan téh, di ditu di alam
kubur. Inget ka dinya aya nu nyelek deui dina tikoro. Teu kuat, panon
baseuh deui cimataan.
Kaharti sanggeus dilenyepan mah, naon pangna bapa tepi ka méré
wasiat kitu. Meureun lantaran kanyaahna pohara gedéna ka éta tilu
patempatan. Tapi kumaha atuh ayeuna. Pimanaeun ari kudu dikubur di tilu
tempat mah?
Lila kuring ngahuleng. Pahuleng-huleng katilu adi. Saréréa milu éwuh, milu bingung.
“Kudu geuwat diputuskeun, bisi kaburitan ké ngurebkeunana!” ceuk Mang Sudin nu ti tatadi geus mamanggul pacul.
“Enya, kumaha atuh, Ka? Urang kudu geuwat nyieun putusan. Piraku ieu mayit rék diantep baé?” ceuk Suma nu bungsu.
“Heueuh, kudu kumaha atuh? Kaka baluweng kénéh,” témbal kuring.
“Kumaha lamun wasiat nu ditepikeun ka Kaka baé nu dilaksanakeun. Bapa urang kureb-keun di tengah leuweung,” ceuk Suma deui.
“Teu bisa kitu! Beurat ieu wasiat téh. Jeung anéhna naha ari sual
tanah jeung kebon mah teu diwasiatkeun ku bapa téh? Perkara dikubur mah
saenyana teu kudu dijieun wasiat. Nu puguh mah urang saréréa jadi
baluweng ku ieu amanat téh,” témbal Badar tandes.
“Enya, ari geus kieu kudu kumaha? Urang undi wé atuh ngarah gampang mah. Kumaha lamun kitu?” Suma mére bongbolongan.
“Teu lumbrah, Suma! Piraku ngalaksanakeun amanat bapa maké kudu diundi. Teu, aing mah teu satuju!” omong Badar semu nyereng.
“Ari geus? Cing ceuk Kaka Badar kudu kumaha? Atawa urang kudu motong mayit bapa jadi tilu bagian?” Suma malik morongos.
“Ceuk aing mah dijieun-jieun teuing ieu wasiat téh. Bapa geus méré wasiat nu ngabalu-karkeun urang pacéngkadan.”
“Heup, jep jarempling heula!” ceuk kuring meper adi. Duanana katénjona bangun katerap ku napsu amarah.
“Badar! Manéh ulah kitu,” pok téh leuleuy. “Urang teu kaci
nyalahkeun almarhum. Deuleu, mayitna ngajepat kénéh nungguan kaputusan
urang. Kaka mah yakin, bapa teu salah, jeung moal sagawayah méré wasiat
lamun euweuh mangpaatna.”
“Euweuh mangpaatna, salian ti ngahudang papaséaan! Pék wé rék dikubur di mana-mana ogé!” omong Badar bari ngajéngkat rék indit.
“Badar! Diuk heula siah!” ceuk kuring bari ngarawél leungeunna. “Teu
pantes sia boga kalakuan kitu! Urang téh keur musawarah hareupeun
mayit. Cing atuh sing sabar, ulah nurutkeun napsu kitu. Kumaha rék
longsongna lamun urang papaséaan? Perkara warisan mah engké oge sia
moal burung kabagéan!”
Badar ngeluk disentak kitu mah. Kuring luak-lieuk. Horéng beuki loba
jelema nu ngadon ngalayad téh. Gék Aki Rudah diuk gigireun kuring.
Kokolot lembur manéhna téh, geus ti tatadi pantesna milu nyaksian
kuring saadi-adi padungdengan.
“Tah kabeneran aya Aki Rudah. Cing tulungan, Ki, kudu kumaha ieu téh?” ceuk kuring bari ngised rada mundur.
“Kurebkeun baé di tengah leuweung,” tembal Aki Rudah leuleuy. Kuring silih rérét jeung adi nu duaan.
“Kumaha pangna kitu, Ki?”
“Laksanakeun baé amanat nu ditepikeun ka manéh, anakna nu cikal,”
ceuk Aki bari nunjuk ka kuring. “Siga-siga ngandung rusiah ieu amanat
téh. Engké sugan hiji waktu kabuka ku anak-incuna. Geuwat kurebkeun di
leuweung. Lamun maranéh tuluy dung-deng baé pasini, moal aya anggeusna.
Karunya ka mayit,” pokna deui.
Enya bener Aki Rudah. Moal aya tungtungna lamun terus baé pasini
mah. Sanggeus badami deui katilu adi, tuluy sapuk, bapa rék dikurebkeun
di tengah leuweung. Kuloneun lembur kabeneran aya tanah bapa nu lega,
tara digarap. Mang Sudin sabatur-batur tuluy dijurungan sina gancang
nyieun kuburan.
Réngsé dimandian jeung disolatkeun, harita kénéh layon bapa
digarotong dibawa ka tengah leuweung. Bring layonna pada ngiringkeun,
pada nganteurkeun ku jalma salembur.
………..
Bapa ayeuna geus reureuh nyangsaya di tengah leuweung. Makamna
simpé, lalinduk kaiuhan tatangkalan. Lila-lila ti lebah sukuna jeung
sirahna aya petét kiara nu renung jaradi laun-laun. Jasadna, daging
jeung tulang-taléngna, geus nyerep jadi acining bumi, nyuwuk nyuburkeun
tutuwuhan.
Kira sapuluh taun ti harita, biheung kajurung ku naon, kuring bet
hayang pindah. Nyieun imah teu jauh ti makam bapa. Lembur beuki
ngarekahan. Imah beuki gegek. Éta kawasna pangna hayang nyingkur pindah
ka leuweung téh. Bisa-bisa barang pelak ari di leuweung mah, teu
kaluman tambuh laku. Teu lila adi nu duaan ogé milu nuturkeun, nyarieun
imah di dinya, nga-lingkung sadululur-dulur.
Teu karasa ngagilirna waktu. Teu karasa reuayna anak jeung incu.
Tepi ka hiji mangsa, boa sabaraha puluh taun ti harita, di dinya di
hiji lahan nu tadina leuweung tegal kakayon ngaginggeung, ngarunggunuk
hiji lembur nu tuluy kasebut Lembur Samida. Bari kawas geus kitu
kuduna, makam bapa téh ayeuna perenahna bet persis aya di tengah-tengah
lembur, diriung dilingkung ku imah anak-incu tuturunan. Atuh dina hiji
waktu, adi kuring nu bungsu – nu katitipan amanat sangkan bapa
dikurebkeun di tengah masjid – tuluy mokalan ngadegkeun masjid lebah
dinya, ngurung kuburan.
Kakara caang haté ayeuna, kolot mah horéng awas deuleu. Leuweung téh
hirup urang poé isuk. Saban lembur padumukan nu dicaricingan, tadina
mah leuweung luwang-liwung. Urang nu jadi anak-incu, hiji waktu bakal
reuay baranahan. Bakal ngababakan nyarieun lembur anyar. Kitu meureun
nu kapikir ku bapa harita. Tapi ari dilenyepan deui, asa aya nu
patukang tonggong. Naha henteu kasawang ku bapa, yén leuweung bakal
ruksak upama dibukbak dijieun lembur ku anak-incu?
Lembur Samida, lembur singkur nu liuh ku tatangkalan. Kitu tadina
mah. Tangkal kiara, mahoni, jeung naon baé anu jadi iuh-iuh lembur,
henteu dituar. Kuring nu jadi anakna, asa katitipan amanat lebah
ngariksa tatangkalan téh. Sirung naon baé, petét naon baé nu jadi, ceuk
bapa mah poma ulah diganggu digunasika. Sina hirup babarengan,
ngalagena kawas manusa.
Ayeuna dina umur tunggang gunung, kuring teu bisa tukuh nyekel
amanat bapa. Ngan ukur dina implengan ayana lembur nu liuh ku
tatangalan téh….
**
Nyah kuring nyaring tina panglamunan. Kakara inget, horeng keur
ngadekul kénéh nyanghareupan tutunggul makam. Di luar hujan kawas beuki
ngagedéan, nyéor semu ngaguruh kana kenténg masjid. Abong keur usumna,
hujan bangun rék ngagebrét baé tuluy-tuluyan.
Kuring cengkat. Koloyong ka deukeut paimbaran. Gek deui diuk,
neuteup lalangit bari nyangsaya kana témbok. Bréh deui waruga aki,
ngalangkang deui dina ingetana – jalma anu pohara nyaahna kana
tatangkalan, ceuk bapa. Ayeuna kasaksén pisan, anak-incu saban waktu,
geus puluhan taun, teu reureuh-reureuh nuaran tatangkalan. Leuweung
bungbang, kosong jeung haroong. Padahal kasebutna urang lembur,
anak-incu, meujeuhna lamun maranéhna resep barang pelak téh. Langka
kadieunakeun mah nu kitu téh. Langka anu daék ceb melak tatangkalan.
Inget ka dinya kuring ngarahuh. Asa ujug-ujug ngarasa keueung biheung
ku naon.
Kuring cengkat. Rét kana jam dina témbok, geus waktuna magrib. Ngong
adan. Keur kitu, di luar ujug-ujug kadéngé sora nu tinggorowok.
“Caah deui!”
“Caah déngdéng!”
“Gancang ngungsi ka pasir!”
“Tulung! Anak aing palid!”
Rég kuring eureun heula keur adan téh. Sabil rék nuluykeun da di
luar kadéngé sakitu haliwuna. Rét nénjo kaluar tina jandéla. Allohu
Akbar! Awak ngadégdég. Di béh kalér, landeuheun masjid, katénjo
jalma-jalma pakéwuh deui, tingkocéak deui kawas mangkukna, pada-pada
nyalamétkeun manéh. Bari ngadégdég kuring maksakeun manéh, nuluykeun
adan. Sora ngageter, kebek kakeueung.
Réngsé adan gura-giru kaluar. Jalma-jalma séah paburisat nyingkahan
caah nu datang deui ngajelegur. Leuwih gedé ieu mah, leuwih rongkah ti
nu enggeus-enggeus. Saréréa geumpeur tagiwur. Nu ngagémbol buntelan, nu
manggul kasur, ngais budak, nungtun embé, ngaguruh lalumpat muru pasir.
Cai beuki léb-léban, ngeueum naon baé nu katarajang.
Peuting harita, Lembur Samida carem diteureuy caah umpalan. ***
Bilih kuring mipit teu amit ngala teu bebeja, kalih bilih aya seratan nu teu kawidian pamugi neda widina. Hatur Nuhun
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Pangeran Jamban
Pentingna ngaji tepat waktu teh meureun sangkan henteu saliwang sok komo lamun nu diajina ilmu taohid. Salah saeutik oge apan anu tikosewad ...
-
Sisindiran téh asalna tina kecap sindir, anu ngandung harti omongan atawa caritaan anu dibalibirkeun, henteu togmol. Luyu jeung éta, dina s...
-
MOHON tidak berburuk sangka dulu, saya tidak berniat menulis seputar pornografi. Sengaja saya tulis dalam bahasa Indonésia, karena kata “mom...
-
Sikep idealis andika menyebabkan dia kesusahan menghindari hal yang bertolak belakang dengan prinsip hidupnya. Sumirah (umi) istrinya menj...
Tidak ada komentar:
Posting Komentar