jUDUL di luhur mangarupa hiji babasan. Ari lengkepna mah kieu; “Ngawur kasintu nyieuhkeun hayam”.
Ngawur
nyaéta malédog ku barang anu loba tapi wandana laleutik. Saperti
keusik, tipung atawa taneuh ngebul. Ngawur di dieu mah, lain harti nu
sabenerna, tapi kecap injeuman, tina harti méré parab. Maraban hayam
ku jagong atawa ku bangsal, biasana diawurkeun, kawas nyawér pangantén
ku ngawur-ngawur béas pacampur konéng jeung duit récéh. Sawéran
pangantén téh jero-jerona mah siloka, nyaéta papatah ti kolot ka
pangantén anyar, sangkan dimana boga rizki kudu bisa ngawur nu séjén.
Utamana mah fakir miskin. Tapi ieu papatah téh saukur dijarieun
kabiasaan atawa budaya wungkul. Budaya karuhun nu kudu dimumulé, cenah.
Digugulungna saukur samet cangkangna. Ari kana eusina mah nyaéta kudu
jadi jalma béréhan téa, teu ieuh diperhatikeun. Éstu haré-haré baé.
Kasintu,
osok disebut ogé cangéhgar, nyaéta hayam leuweung. Wandana rada leutik.
Babandingan jeung hayam katé. Awakna gépéng, buntutna lempay. Warna
buluna konéng gading, saperti bulu meri. Kasintu, kacida linghas atawa
girasna. Ma’lum teu kacoo ku manusa. Ari lain dibedil atawa dijaring
mah moal ieuh bisa ditéwak, lumpatna tarik, tur bisa hiber. Geus puguh
ari nu geus gedé mah hésé ditéwakna, tapi nu keur kumupu ogé sarua
linghasna. Lumpatna nereleng kawas puyuh. Sulumpat-salimpet, jeung
sulaman-sulumun kana rungkun, mani rikat pisan.
Lain
kawas deui, kiwari mah geus pasti wawuhna kana kasintu téh saukur tina
gambar atawa ngaranana wungkul. Lantaran tempat panonobanana di
leuweung. Ari kiwari mah teu aya pitempateun anu bisa disebut leuweung.
Sabab ari kangaranan leuweung mah kacida pisan remetna. Aareuyanana
pajurawet, kitu deui tatangkalanana rékép, hésé pikeun ditorobosna.
Istilah al-Quranna mah disebut Khorojan téa panginten. Kiwari mah teu
aya anu kitu. Leuweung téh cararaang, tatangkalanana paaranggang balas
digalaksak ku manusa. Nya cangéhgar ogé moal betaheun di tempat nu
lénglang kitu mah.
Ari
kana hayam mah moal aya nu bireuk. Tapi sanggeus nerekabna panyakit flu
burung, cenah loba hayam anu katarajang salésma. Nasibna, kacida
pinalangsaeunana. Hayam dibasmi, dipareuncitan, terus dihuru, kawas
ngaduruk runtah. Bet asa humayua, teungteuingeun ari manusa. Bari tacan
karuhan éta hayam téh nu népakeunana panyakit, saperti nu salila ieu
dituduhkeun.
Cenah
mah éta panyakit téh asalna ti luar nagri. Boa-boa ieu téh hiji taktik
licik urang deungeun, utamana mah urang Amérika, sangkan dagangan hayam
maranéhna bisa lancar, teu boga musuh. Kawasna upama henteu buru-buru
distop mah, hayam asli di urang bakal tumpur. Jeung deui, dina cara
ngabasmina bet jauh tina bagbagan agama. Sabab dina agama Islam mah teu
meunang ngamubadirkeun rezeki. Apan hayam anu dipeuncit téh lain
didahar. Demi anu resep ngamubadirkeun kana rezeki mah apan sobatna
sétan, lin?
Tah
pihartieun babasan di luhur ogé teu jauh ti kitu. Urang ngabasmi hayam
milik urang, miara hayam milik deungeun. Hayam urang dijieun korban,
hayam batur diparaban. Leuwih jauhna, ari urang asing diugung-ugung,
dipupujuhkeun. Sabalikna ari rayat sorangan sina sangsara barongkéakan.
Pék wé titénan, loba lahan garapan patani leutik jeung padumukan warga
cacah kuricakan nu ragrag ka pangusaha jegud urang deungeun. Lahanna
dijarieun tempat kaulinan manusa-manusa anu keur nyangking kakawasaan.
Saperti lapang golf, sirkuit balap motor jeung mobil, vila jeung
réa-réa deui. Tempat panganjrekan rayat robah, jadi wangunan pabrik,
kantor, gedong sigrong milik asing patingjalegir. Nu nganjrek di dinya
sina nyingkir ka tepis wiring. Pasar rayat nu geus mangtaun-taun
diparaké néangan rezeki pangupa jiwa kulawargana, disorobot ku pasar
swalayan. Cenah mah diayakeun pasar swalayan, mal-malan, super markét
pikeun mantuan padagang leutik. Tapi ari kabuktianana mah padagang anu
teu boga modal mah wayahna wé kudu jicir, keun wangunan anu agréng mah
kanggo jungjunan anu baroga duit. Entong nyalahkeun pamaréntah ari teu
kabagéan téh, cenah. Naha maké jadi jalma miskin atuh! Antukna padagang
émprakan atawa anu katelah padagang kaki lima (PKL) téa, lain ngurangan
anggur kalah nambahan. Ci nyusu sisi gunung, anu biasa dipaké nyaian
pasawahan jeung balong, ogé inumeun jeung ngaberesihan pakéan, kiwari
geus dikawasa ku si toké. Dikocorkeun ka pabrik, diolah tur dijarieun
cai mineral. Urang mah saukur lalajo, bari ngégél curuk. Upama hayang
nginum mah meuli wé ka maranéhna.
Anyar-anyar
ieu, pamaréntah geus ngaluarkeun Undang-Undang Penanaman Modal Asing.
Di dinya aya aturan yén urang asing dibéré kasempatan pikeun ngawasa
lahan garapan, boh pikeun tatanén atawa nyokot barang tambangna salila
65 taun. Sarta dibéré ombér deui salila 30 (tilu puluh) taun.
Jumblah-jambléh maranéhna bisa kumawasa kana éta lahan salila 100 taun,
kurang lima taun. Asa teu kuhanteu. Sarua wé jeung dijajah atuh. Iraha
anak incu urang bisa ngagarapna éta lahan? Deudeuh teuing anaking,
hidep saukur kabagéan cucuk jeung rorongkongna wungkul. Da dagingna mah
ku bapa geus ledis, dipaké ngabayuan deungeun.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar